הספוטר המתחיל

מי הוא הספוטר הממוצע?

בעיני רבים התחביב הייחודי הזה לא נתפס כהגיוני. בדרך כלל יעלו תהיות והשערות לסיבות להנאה ממטוסים ממריאים או נוחתים. יש כאלה שיעריכו כי אותו אדם חובב טיסות וטיולים מסביב לעולם, ויש כאלו שישערו כי מדובר באדם שדווקא הפאן הטכני הוא זה שגורם לו לעמוד בהנאה גמורה מול המטוס הממריא ברעש ועוצמה אימתנית. 

כנראה שזה יהיה אחד מהשניים או רק עניין של אספנות. ולמה אספנות? לכל מטוס יש זיהוי בלעדי משלו, נקרא מספר זנב , רישום , קוד קריאה ועוד שלל שמות לאותו קוד שבדרך כלל יופיע על הזנב וכנפיו של המטוס. 

לי אישית , מעולם לא קסם הרעיון לעלות על מטוס ולטוס לארצות אחרות, אפשר לומר שאפילו די סובל בטיסות. אך מה שמושך זה הכוח הרב, שאון המנועים וכמובן – לאסוף את המטוסים לפי חברות וליצור "אוסף" תיעוד של ציפורי המתכת הללו. 

 

מצגת זאת דורשת JavaScript.

 

מה צריך כדי להתחיל?

בעיקר סבלנות , סבלנות , והרבה ממנה. יש את חובבי התחום שפשוט אוהבים לראות מטוסים , בדרך כלל תיתקל בכאלו שבאים בסמוך לגדרות עם הבת זוג או עם הילדים לראות מטוסים , אלו לא באים עם משהו מיוחד למעט סלולרי ואולי מצלמת פוקט ממוצעת. אך ספוטר מתחיל , בדרך כלל יהיה מצויד במצלמה טובה , ברמת DSLR ועדשה נלוות שתספק את יכולת הצילום והתקריב למטוס ממול. ישנן לא מעט אפליקציות ואתרים המתעדים אף בזמן אמת תנועת מטוסים – מה שעוזר לספוטר המתחיל לדעת היכן כל מטוס ומהו המטוס שעושה צעדיו על תחילת המסלול להמראה או לחילופין מתקרב לנחיתה. 

הדבר החשוב ביותר לכל ספוטר הינו תיעוד מדויק של המטוס , כמו שצוין בתחילת המאמר – לכל מטוס יש זיהוי משלו , מה שאחרים "שלא מהתחום" רואים – זה מטוס לפי חברה, לפי צבע ולעיתים רחוקות לפי דגם. לעומתם – חובבי התחום כבר יודעים לזהות תת-דגמים, שינויים בין מטוס ומטוס ואפילו יודעים לחכות יחדיו למטוס מסויים מסוגו שמגיע לראשונה לנמל התעופה. 

ולסיום

ספוטינג הוא אחד מהתחביבים הייחודיים שאינם לוקחים יותר מדי משאבים מעבר ל"זמן פנוי" , אלא אם אתה משדרג מצלמה ועדשה בהתאם לצרכים והדבר עשוי להגיע לאלפי שקלים בקלות. אמנם בישראל "עדיין" קשה למקומיים לקבל את עניין הצילום ועדיין רואים בכל זאת אפילו ברמה של פגיעה בבטחון המדינה ו"אולי זה למטרות עוניות", אך כמות הספוטרים בישראל עולה כל הזמן, מה שמעצים את כמות המתעדים בכל זמן נתון ונקודה. בישראל יש אמנם נמל תעופה אחד גדול ועוד כמה קטנים , אך משום כך נוצרו מקומות קבועים לצילומים ובכך הורגלו חלק נכבד מאותם גורמים להבין שמדובר בתחביב שאינו מזיק לאיש ואולי גם מועיל. עם זאת הספוטינג בישראל עדיין נמצא בחיתוליו אך מאמין שעם השנים יהפך לתחביב נפוץ מאוד כמו במקומות רבים ביתר העולם.